0% Complete
صفحه اصلی
/
سی و یکمین کنفرانس بین المللی مهندسی برق
گیمیفیکیشن یک رویکرد نوآورانه جهت کاهش مصرف برق دربخش خانگی
نویسندگان :
حمید حقرجو
1
مرضیه زارع زاده کللی
2
مهدی اشکپور مطلق
3
1- شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر
2- شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر
3- شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر
کلمات کلیدی :
گیمیفیکیشن،بازی وارسازی،مصرف انرژی،مدیریت مصرف
چکیده :
چکیده بیان مسئله: مصرف انرژي در كشور روندی فزاينده را دنبال میکند. خشکسالی و افزایش دما از جمله دلایلی است که باعث بر هم خوردن تراز تولید و مصرف برق شده است که خروجی آن ممکن است قطعی برق برای صنعت برق به دنبال داشته باشد. از جمله راهکار چالش پیش رو ، هدایت سبک مصرف کننده در بخش خانگی به سمت الگوي مصرف بهینه است در دهه اخیر در مجامع جهانی گیمیفیکیشـن به عنوان یکی از راهکارهاي علوم رفتاري به صـورت ویژه براي تغییر رفتار افراد و بهبود سـبک مصـرفی معرفی شـده اسـت. هدف: هدف از اجرای این پژوهش افزایش مشارکت مشترکین در مدیریت مصرف و کاهش پیک و همچنین فرهنگسازی مدیریت مصرف برق به خصوص برای خانواده ها و نسل کودک و نوجوان است. روش پژوهش: در این پژوهش 3 هزار مشترک برق استان بوشهر طی سه سال و هر سال به صورت مجزا وداوطلبانه وتصادفی و همچنین تعدادی از مشترکین پر مصرف انتخاب شدند. گروه مورد با استفاده از سامانه تحت وب و اپلیکیشنی تحت عنوان گیمیفای قرار گرفتند،در این سامانه که با داده کاوی پشتیانی شده و از طريق درگير نمودن مصرفکنندگان با بازی و ایجاد حس رقابت و ترس از قضاوت و ساخت داشبورد اختصاصی برای هر مشترک ميزان مصرف انرژي آنها را كاهش میدهد. محدوده زمانی اجرای طرح سالهای متوالی 1399-1401 و قلمرو مکانی آن استان بوشهر میباشد. دامنه اجرای طرح در اين پژوهش در فاز نخست خانواده پرسنل صنعت برق استان بوشهر و در فاز دوم و سوم کلیه مشترکین برق این استان بودند. یافتهها: یافتهها حاكي از آن است كه با ساخت سامانه گیمیفیکیشن گیمیفای و با ایجاد حس رقابت و ترس از قضاوت به خصوص در مجامعه محلی مثل روستا و شهری مثل محله ها و مجتمع ها و اداره ها که افراد یکدیگر را می شناسند منجر به همکاری آنها در این حوزه و کاهش چشمگیر مصرف انرژی تا 6.31 درصد میشود، این در حالی است که تحقیقات جهانی نشان داده است که نرخ جهانی کاهش مصرف برق در دنیا با گیمیفیکیشن 3 درصد است. نتیجهگیری: در این فرآیند کشف شد با ایجاد یک رقابت بین مردم میتوان آنها را به سمت تغییر رفتار در جهت مصرف بهینه انرژی سوق داد و رقابت (و کمی حس قضاوت شدن) میتواند الهامبخش تغییرات مثبت در زمینه مصرف بهینه انرژی باشد.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
A Real Time MPC-Based Strategy for PV Plant with Battery Energy Storage
Mohammad Amini - Sajad Esmaeili - Mohammad Sayadlou - Amir Khorsandi - Seyed Hossein Hosseinian
Modeling the Cable Bridge Based on Two Dimensional System and Analysing the Stability of Desired Model Based on Wave Advanced Model
Mehdi Mirshahi - Masoud Shafiee - Mehdi Mohammadi
Development of a Tilt Bicopter: Experimental Results
Ali Moaveni - Alireza Bahmanyar - Arshia Rezaei - Amin Talaeizadeh - Aria Alasti
A Time-Distributed Convolutional Long Short-Term Memory for Hand Gesture Recognition
Mehdi Fatan Serj - Mersad Asgari - Bahram Lavi - Domenec Puig Valls - Miguel Angel Garcia
Design and fabrication of wearable and stretchable EEG headband using textile-based electrode wire
Kourosh Motiepor - Arman Modoudi Yaghouti - Simin Bakhtiyari - Amir Jahanshahi - Roohollah Bagherzadeh
Autoencoders for Input Reduction in Interval Type-2 Hyperbolic Fuzzy System Identification and Control: Experimental Results
Behnaz Mohammadi - Nazanin Ildarabadi - Mohammad-R Akbarzadeh-T
Performance analysis under the Independent Fluctuating Two-Ray (IFTR) Fading in RIS-Assisted Millimeter Wave Communications
Maryam Olyaee - Hadi Hashemi - Juan Manuel Romero Jerez
Experimental Study of Pick and Place Operation for Packaging Using Delta Parallel Robot with Two-Fingered Gripper
Mona Mohades Mojtahedi - Arvin Mohammadi - Mehdi Tale Masouleh
طراحی و شبیه سازی یک مولد اعداد تصادفی ترکیبی ارتقا یافته در آتوماتای سلولی نقطهکوانتومی با به کارگیری ساختارهای فراپایدار
سورنا آسیابان جونقانی - نوید یثربی
An Optimal Investigation into A Preventive Maintenance Scheduling Scheme for Electric Power Transmission Networks
Seyed Sina Taheri Otaghsara - Masoud Asghari Gharakheili
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.4.2