0% Complete
صفحه اصلی
/
سی و یکمین کنفرانس بین المللی مهندسی برق
گیمیفیکیشن یک رویکرد نوآورانه جهت کاهش مصرف برق دربخش خانگی
نویسندگان :
حمید حقرجو
1
مرضیه زارع زاده کللی
2
مهدی اشکپور مطلق
3
1- شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر
2- شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر
3- شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر
کلمات کلیدی :
گیمیفیکیشن،بازی وارسازی،مصرف انرژی،مدیریت مصرف
چکیده :
چکیده بیان مسئله: مصرف انرژي در كشور روندی فزاينده را دنبال میکند. خشکسالی و افزایش دما از جمله دلایلی است که باعث بر هم خوردن تراز تولید و مصرف برق شده است که خروجی آن ممکن است قطعی برق برای صنعت برق به دنبال داشته باشد. از جمله راهکار چالش پیش رو ، هدایت سبک مصرف کننده در بخش خانگی به سمت الگوي مصرف بهینه است در دهه اخیر در مجامع جهانی گیمیفیکیشـن به عنوان یکی از راهکارهاي علوم رفتاري به صـورت ویژه براي تغییر رفتار افراد و بهبود سـبک مصـرفی معرفی شـده اسـت. هدف: هدف از اجرای این پژوهش افزایش مشارکت مشترکین در مدیریت مصرف و کاهش پیک و همچنین فرهنگسازی مدیریت مصرف برق به خصوص برای خانواده ها و نسل کودک و نوجوان است. روش پژوهش: در این پژوهش 3 هزار مشترک برق استان بوشهر طی سه سال و هر سال به صورت مجزا وداوطلبانه وتصادفی و همچنین تعدادی از مشترکین پر مصرف انتخاب شدند. گروه مورد با استفاده از سامانه تحت وب و اپلیکیشنی تحت عنوان گیمیفای قرار گرفتند،در این سامانه که با داده کاوی پشتیانی شده و از طريق درگير نمودن مصرفکنندگان با بازی و ایجاد حس رقابت و ترس از قضاوت و ساخت داشبورد اختصاصی برای هر مشترک ميزان مصرف انرژي آنها را كاهش میدهد. محدوده زمانی اجرای طرح سالهای متوالی 1399-1401 و قلمرو مکانی آن استان بوشهر میباشد. دامنه اجرای طرح در اين پژوهش در فاز نخست خانواده پرسنل صنعت برق استان بوشهر و در فاز دوم و سوم کلیه مشترکین برق این استان بودند. یافتهها: یافتهها حاكي از آن است كه با ساخت سامانه گیمیفیکیشن گیمیفای و با ایجاد حس رقابت و ترس از قضاوت به خصوص در مجامعه محلی مثل روستا و شهری مثل محله ها و مجتمع ها و اداره ها که افراد یکدیگر را می شناسند منجر به همکاری آنها در این حوزه و کاهش چشمگیر مصرف انرژی تا 6.31 درصد میشود، این در حالی است که تحقیقات جهانی نشان داده است که نرخ جهانی کاهش مصرف برق در دنیا با گیمیفیکیشن 3 درصد است. نتیجهگیری: در این فرآیند کشف شد با ایجاد یک رقابت بین مردم میتوان آنها را به سمت تغییر رفتار در جهت مصرف بهینه انرژی سوق داد و رقابت (و کمی حس قضاوت شدن) میتواند الهامبخش تغییرات مثبت در زمینه مصرف بهینه انرژی باشد.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
Robot-Assisted Rehabilitation with Optimal Impedance: Using an $\mathcal{EKF}$-Based $\mathcal{L}asso-\mathcal{MPC}$
Hossein Ahmadian - Iman Sharifi - Heidar Ali Talebi
Reliability Evaluation of Distribution System Considering a Modified Electric Bus as a Mobile Energy Storage (Tehran E-Bus as a Case study)
Ali Kamali - Amir Soleimani - Seyed Vahid Nourbakhsh - Hassan Nehzati - Vahid Esfahanian - Mahmoud Oukati Sadegh
An Analysis of Nash Equilibrium Learning through Myopic Decision-making in Incomplete Information Double Sided Auction Games within Markets
Hesam Farzaneh - Parsa Zholideh
Fast and Low Power Modified Carry Look-Ahead Adder
Sanaz Salem - Amir hossein Owji
Using GA and ML to Improve LoRa Network Performance
Yas Hosseini Tehrani - Seyed mojtaba Atarodi
Application of Statistical Techniques and Machine Learning in Forecasting Distribution Network Load: A Real Case Study on the Iranian Power System
Hossein Jafari - Mohammad Sadegh Sepasian - Fatemeh Teimori
Chaos-Based Physical Layer Security in NOMA Systems
Alireza Mard shoorijeh - Mahmoud Ahmadian Attari
A Practical ACO-OFDM Link with an Efficient Timing Recovery Pattern
Maryam Sadeghi - Masoud Johar - Mahdi Shabany
Texture description and Face Recognition using Weighted Local Patch Distance Vectors
Ziba Javanmardi - Farzam Mohebbi - Seyed Saeed Hayati
Remote Sensing Image Registration Using Fast Visual Saliency and Improved SIFT
Fatemeh Khalili - Farbod Razzazi - Abolfazl Hosseini
بیشتر
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 42.5.3