0% Complete
صفحه اصلی
/
سی و یکمین کنفرانس بین المللی مهندسی برق
گیمیفیکیشن یک رویکرد نوآورانه جهت کاهش مصرف برق دربخش خانگی
نویسندگان :
حمید حقرجو
1
مرضیه زارع زاده کللی
2
مهدی اشکپور مطلق
3
1- شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر
2- شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر
3- شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر
کلمات کلیدی :
گیمیفیکیشن،بازی وارسازی،مصرف انرژی،مدیریت مصرف
چکیده :
چکیده بیان مسئله: مصرف انرژي در كشور روندی فزاينده را دنبال میکند. خشکسالی و افزایش دما از جمله دلایلی است که باعث بر هم خوردن تراز تولید و مصرف برق شده است که خروجی آن ممکن است قطعی برق برای صنعت برق به دنبال داشته باشد. از جمله راهکار چالش پیش رو ، هدایت سبک مصرف کننده در بخش خانگی به سمت الگوي مصرف بهینه است در دهه اخیر در مجامع جهانی گیمیفیکیشـن به عنوان یکی از راهکارهاي علوم رفتاري به صـورت ویژه براي تغییر رفتار افراد و بهبود سـبک مصـرفی معرفی شـده اسـت. هدف: هدف از اجرای این پژوهش افزایش مشارکت مشترکین در مدیریت مصرف و کاهش پیک و همچنین فرهنگسازی مدیریت مصرف برق به خصوص برای خانواده ها و نسل کودک و نوجوان است. روش پژوهش: در این پژوهش 3 هزار مشترک برق استان بوشهر طی سه سال و هر سال به صورت مجزا وداوطلبانه وتصادفی و همچنین تعدادی از مشترکین پر مصرف انتخاب شدند. گروه مورد با استفاده از سامانه تحت وب و اپلیکیشنی تحت عنوان گیمیفای قرار گرفتند،در این سامانه که با داده کاوی پشتیانی شده و از طريق درگير نمودن مصرفکنندگان با بازی و ایجاد حس رقابت و ترس از قضاوت و ساخت داشبورد اختصاصی برای هر مشترک ميزان مصرف انرژي آنها را كاهش میدهد. محدوده زمانی اجرای طرح سالهای متوالی 1399-1401 و قلمرو مکانی آن استان بوشهر میباشد. دامنه اجرای طرح در اين پژوهش در فاز نخست خانواده پرسنل صنعت برق استان بوشهر و در فاز دوم و سوم کلیه مشترکین برق این استان بودند. یافتهها: یافتهها حاكي از آن است كه با ساخت سامانه گیمیفیکیشن گیمیفای و با ایجاد حس رقابت و ترس از قضاوت به خصوص در مجامعه محلی مثل روستا و شهری مثل محله ها و مجتمع ها و اداره ها که افراد یکدیگر را می شناسند منجر به همکاری آنها در این حوزه و کاهش چشمگیر مصرف انرژی تا 6.31 درصد میشود، این در حالی است که تحقیقات جهانی نشان داده است که نرخ جهانی کاهش مصرف برق در دنیا با گیمیفیکیشن 3 درصد است. نتیجهگیری: در این فرآیند کشف شد با ایجاد یک رقابت بین مردم میتوان آنها را به سمت تغییر رفتار در جهت مصرف بهینه انرژی سوق داد و رقابت (و کمی حس قضاوت شدن) میتواند الهامبخش تغییرات مثبت در زمینه مصرف بهینه انرژی باشد.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
Ultra-Compact and Fast All-Optical Half-Subtractor Photonic Crystal Logic Gate
Ehsan Veisi - Mahmood Seifouri - Saeed Olyaee
Numerical and Computational Study on Compressive Strain Effect in Perovskite Solar Cell
Daniyal Khosh Maram - Hamed Abnavi - Hanieh Talati Aghdam
شبیه سازی رفتار و عملکرد مقره پلیمری 20 کیلوولت با اعمال آلودگی سطحی از نقطه نظر ارزیابی و سنجش جریان خزشی و ارائه الگوی معادل سازی آن
سیدمحمدعلی طباطبائی - حمید جوادی - مسعود عبدالحسین پور - فرامرز قلیچی
پیچش زمانی عمیق برای انطباق چندگانه سری های زمانی
سیدعلیرضا نوربخش - نرجس الهدی محمدزاده
طراحی و پیاده سازی ژنراتور تولید کننده پالس PFN-Marx فشرده و ماژولار برای تولید پالس 25 کیلوولتی
محمد حسین رنجبر - محمدجواد گل علی پور
Design of a Full Swing 20-Transistors Full Adder Cell based on CNTFET with High Speed and Low PDP
Amir Baghi Rahin - Afshin Kadivarian - Vahid Baghi Rahin
A Non-Isolated Common Ground Dual-Input DC-DC Converter with a High Voltage Gain for Photovoltaic Power Generation Systems
Hamed Abdi - Naghi Rostami - Ebrahim Babaei
ارزش گذاری منابع تولید پراکنده به منظور توسعه شبکه توزیع برق به کمک نظریه بازیها
شایان مرادیان - حبیب رجبی مشهدی
Evaluation of Different Connectivity Methods for Obsessive Compulsive Disorder Diagnosis
Samandokht Rashidi - Amin Abdipourasl - Fatemeh Jamaloo - Reza Rostami
A Novel Interpretation of Coding in Time-Modulated Arrays
Mehdi Gholami - Mohammad Neshat
بیشتر
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 42.5.3