0% Complete
صفحه اصلی
/
سی و یکمین کنفرانس بین المللی مهندسی برق
گیمیفیکیشن یک رویکرد نوآورانه جهت کاهش مصرف برق دربخش خانگی
نویسندگان :
حمید حقرجو
1
مرضیه زارع زاده کللی
2
مهدی اشکپور مطلق
3
1- شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر
2- شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر
3- شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر
کلمات کلیدی :
گیمیفیکیشن،بازی وارسازی،مصرف انرژی،مدیریت مصرف
چکیده :
چکیده بیان مسئله: مصرف انرژي در كشور روندی فزاينده را دنبال میکند. خشکسالی و افزایش دما از جمله دلایلی است که باعث بر هم خوردن تراز تولید و مصرف برق شده است که خروجی آن ممکن است قطعی برق برای صنعت برق به دنبال داشته باشد. از جمله راهکار چالش پیش رو ، هدایت سبک مصرف کننده در بخش خانگی به سمت الگوي مصرف بهینه است در دهه اخیر در مجامع جهانی گیمیفیکیشـن به عنوان یکی از راهکارهاي علوم رفتاري به صـورت ویژه براي تغییر رفتار افراد و بهبود سـبک مصـرفی معرفی شـده اسـت. هدف: هدف از اجرای این پژوهش افزایش مشارکت مشترکین در مدیریت مصرف و کاهش پیک و همچنین فرهنگسازی مدیریت مصرف برق به خصوص برای خانواده ها و نسل کودک و نوجوان است. روش پژوهش: در این پژوهش 3 هزار مشترک برق استان بوشهر طی سه سال و هر سال به صورت مجزا وداوطلبانه وتصادفی و همچنین تعدادی از مشترکین پر مصرف انتخاب شدند. گروه مورد با استفاده از سامانه تحت وب و اپلیکیشنی تحت عنوان گیمیفای قرار گرفتند،در این سامانه که با داده کاوی پشتیانی شده و از طريق درگير نمودن مصرفکنندگان با بازی و ایجاد حس رقابت و ترس از قضاوت و ساخت داشبورد اختصاصی برای هر مشترک ميزان مصرف انرژي آنها را كاهش میدهد. محدوده زمانی اجرای طرح سالهای متوالی 1399-1401 و قلمرو مکانی آن استان بوشهر میباشد. دامنه اجرای طرح در اين پژوهش در فاز نخست خانواده پرسنل صنعت برق استان بوشهر و در فاز دوم و سوم کلیه مشترکین برق این استان بودند. یافتهها: یافتهها حاكي از آن است كه با ساخت سامانه گیمیفیکیشن گیمیفای و با ایجاد حس رقابت و ترس از قضاوت به خصوص در مجامعه محلی مثل روستا و شهری مثل محله ها و مجتمع ها و اداره ها که افراد یکدیگر را می شناسند منجر به همکاری آنها در این حوزه و کاهش چشمگیر مصرف انرژی تا 6.31 درصد میشود، این در حالی است که تحقیقات جهانی نشان داده است که نرخ جهانی کاهش مصرف برق در دنیا با گیمیفیکیشن 3 درصد است. نتیجهگیری: در این فرآیند کشف شد با ایجاد یک رقابت بین مردم میتوان آنها را به سمت تغییر رفتار در جهت مصرف بهینه انرژی سوق داد و رقابت (و کمی حس قضاوت شدن) میتواند الهامبخش تغییرات مثبت در زمینه مصرف بهینه انرژی باشد.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
Design of an Optical Current Transformer for High-Voltage Gas-Insulated Switchgear-Part I: Focus on Optical Sensor Design
Reza Babaei - Asghar Akbari - Arash Moradi
Evaluating the Impact of Operation Scheduling Methods on Microgrid Reliability Using Monte Carlo Simulation
Mahsa Omri - Mohammad Jooshaki - Ali Abbaspour - Mahmud Fotuhi-Firuzabad
Impact of Sierpinski fractal shape on the performance of ultrathin-film silicon solar cells
Mohammad Ali Shameli - Sayyed Reza Mirnaziry - Leila Yousefi
مرتب سازی اسپایک های عصبی با استخراج ویژگی مبتنی بر شبکه عمیق خود رمزگذار
شیدا معجونی - حسین حسینی نژاد محبتی - امین نیک انجام
A Novel Approach to Pulmonary Embolism Segmentation: Increasing an Attention-based U-Net
Hanie Arabian - Alireza Karimian - Hosein Arabi - Marjan Mansourian
Dual Tapering Ultra-Wideband Vivaldi Antenna
Mojtaba Ahadi - Javad Nourinia - Changiz Ghoabdi - Rahim Naderali - Bahman Mohammadi
An Analysis of Nash Equilibrium Learning through Myopic Decision-making in Incomplete Information Double Sided Auction Games within Markets
Hesam Farzaneh - Parsa Zholideh
مدل سازی ریزالور دو درجه آزادی خطی با استفاده از تابع سیمپیچی اصلاح شده
فرید توتونچیان - رضا فریادرس
Enhanced Optimal Droop Control for Effective Load Sharing in an Islanded Microgrid
Rafi Zahedi - Hassan Rastegar
طراحی ماتریس باتلر 8×4 در ساختارSIW با کاهش سطح گلبرگ جانبی در باند فرکانسی 60GHz
زهرا مهرزاد - غلامرضا مرادی - ایاز قربانی
بیشتر
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 42.0.4