0% Complete
صفحه اصلی
/
سی و یکمین کنفرانس بین المللی مهندسی برق
گیمیفیکیشن یک رویکرد نوآورانه جهت کاهش مصرف برق دربخش خانگی
نویسندگان :
حمید حقرجو
1
مرضیه زارع زاده کللی
2
مهدی اشکپور مطلق
3
1- شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر
2- شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر
3- شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر
کلمات کلیدی :
گیمیفیکیشن،بازی وارسازی،مصرف انرژی،مدیریت مصرف
چکیده :
چکیده بیان مسئله: مصرف انرژي در كشور روندی فزاينده را دنبال میکند. خشکسالی و افزایش دما از جمله دلایلی است که باعث بر هم خوردن تراز تولید و مصرف برق شده است که خروجی آن ممکن است قطعی برق برای صنعت برق به دنبال داشته باشد. از جمله راهکار چالش پیش رو ، هدایت سبک مصرف کننده در بخش خانگی به سمت الگوي مصرف بهینه است در دهه اخیر در مجامع جهانی گیمیفیکیشـن به عنوان یکی از راهکارهاي علوم رفتاري به صـورت ویژه براي تغییر رفتار افراد و بهبود سـبک مصـرفی معرفی شـده اسـت. هدف: هدف از اجرای این پژوهش افزایش مشارکت مشترکین در مدیریت مصرف و کاهش پیک و همچنین فرهنگسازی مدیریت مصرف برق به خصوص برای خانواده ها و نسل کودک و نوجوان است. روش پژوهش: در این پژوهش 3 هزار مشترک برق استان بوشهر طی سه سال و هر سال به صورت مجزا وداوطلبانه وتصادفی و همچنین تعدادی از مشترکین پر مصرف انتخاب شدند. گروه مورد با استفاده از سامانه تحت وب و اپلیکیشنی تحت عنوان گیمیفای قرار گرفتند،در این سامانه که با داده کاوی پشتیانی شده و از طريق درگير نمودن مصرفکنندگان با بازی و ایجاد حس رقابت و ترس از قضاوت و ساخت داشبورد اختصاصی برای هر مشترک ميزان مصرف انرژي آنها را كاهش میدهد. محدوده زمانی اجرای طرح سالهای متوالی 1399-1401 و قلمرو مکانی آن استان بوشهر میباشد. دامنه اجرای طرح در اين پژوهش در فاز نخست خانواده پرسنل صنعت برق استان بوشهر و در فاز دوم و سوم کلیه مشترکین برق این استان بودند. یافتهها: یافتهها حاكي از آن است كه با ساخت سامانه گیمیفیکیشن گیمیفای و با ایجاد حس رقابت و ترس از قضاوت به خصوص در مجامعه محلی مثل روستا و شهری مثل محله ها و مجتمع ها و اداره ها که افراد یکدیگر را می شناسند منجر به همکاری آنها در این حوزه و کاهش چشمگیر مصرف انرژی تا 6.31 درصد میشود، این در حالی است که تحقیقات جهانی نشان داده است که نرخ جهانی کاهش مصرف برق در دنیا با گیمیفیکیشن 3 درصد است. نتیجهگیری: در این فرآیند کشف شد با ایجاد یک رقابت بین مردم میتوان آنها را به سمت تغییر رفتار در جهت مصرف بهینه انرژی سوق داد و رقابت (و کمی حس قضاوت شدن) میتواند الهامبخش تغییرات مثبت در زمینه مصرف بهینه انرژی باشد.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
Back-Stepping Integral Sliding Mode Control with Iterative Learning Control Algorithm for Quadrotor UAV Transporting Cable-Suspended Payload
Davood Allahverdy - Ahmad Fakharian - Mohammad Bagher Menhaj
طراحی کنترل کننده مقاوم برای مدل غیرخطی بیماری کووید-19
آرمان مرزبان - الهام امینی بروجنی
A Novel Model for Backcasting the Environmental Sustainability in Iran’s Electricity Supply Mix
Mohammad Saeid Atabaki - Mohammad Mohammadi
A model for probabilistic fault propagation with the approach of effective fanouts in the logic circuits
Esfandiar Esmaieli sartakhti - Yasser Sedaghat - Ali Peiravi
A New Optimal Design of a Solar Power Plant On The Rooftop of Bovisa Train Station in Milan
Omid Nasirkhani - Mohsen Tamaddon
طراحی و شبیه سازی یک تقویت کننده کم نویز پهن باند در باند K (18 تا 27 گیگاهرتز)
نوید نصیری - حسین شمسی
Exploring the Impact of Machine Translation on Fake News Detection: A Case Study on Persian Tweets about COVID-19
Masood Hamed Saghayan - Seyedeh Fatemeh Ebrahimi - Mohammad Bahrani
Super twisting sliding mode incorporated with USDE for tracking control of nonlinear robotic systems
Ahmadreza Fallahinezhad - Maryam Malekzadeh - Alireza Ariaei
طراحی یک اینورتر سه فاز چند سطحی ترکیبی جدید و بررسی کاربرد آن در کنترل موتور القایی
حسین جعفری - داریوش نظرپور - سجاد گلشن نواز - ابراهیم بابائی
توسعه نرمافزار تخمین عملکرد خطوط انتقال در برابر پدیده صاعقه
سعید شیرمحمدی - رضا شریعتی نسب - کاظم علیشاهی - سامان قهقه زاده
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.1